بررسی نظریه های هوش مذهبی

ناب ترین و خالصانه ترین سلامهای ما را پذیرا باشید.
نام محصول دانلودی: بررسی نظریه های هوش مذهبی

درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی

بررسی نظریه های هوش مذهبی

هدف از این تحقیق بررسی نظریه های هوش مذهبی می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات 34
حجم 74 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

شواهد علمی زیادی وجود این هوش را تایید می‌کنند. زوهر و مارشال چهار جریان پژوهشی را که منجر به اعتقاد‌شان به وجود هوش معنوی شده است برمی‌شمارند.اول، پژوهش پرسینگر و راماچاندران درباره وجود ناحیه خدا در مغز انسان: آنها نشان داده‌اند در مغز مرکزی وجود دارد که بین اتصالات عصبی دو قسمت شقیقه‌ای مغز قرار دارد. وقتی فرد در معرض یک تجربه معنوی یا مذهبی قرار می‌گیرد، دستگاه‌های بررسی فعالیت‌های مغزی دراین ناحیه فعالیت عصبی ثبت می‌کنند. البته ناحیه خدا وجود خداوند را ثابت نمی‌کند. ولی نشان می‌دهدکه مغز انسان طوری رشد پیدا کرده است که پرسش‌هایی درباره وجود و هستی‌شناسی بپرسد.

 

 

 

دوم به کار ولف سینگر در دهه ۱۹۹۰ اشاره می‌شود که نشان داد که یک فرایند عصبی در مغز مسئول معنا دادن و وحدت بخشیدن به تجربیات ما است. این یک فرایند عصبی که تجربه‌های ما را بهم پیوند می‌دهد. به طور خلاصه، سینگر متوجه شد که هر گاه مغز تحریک می‌شود، اعصاب درگیر شده در آن تحریک خاص، با فرکانس ثابتی (۴۰ هرتز) نوسان می‌کنند، در حالی که عصب‌هایی که درگیر این تحریک عصبی نشده‌اند، چنین نوسانی را تکرار نمی‌کنند. در نتیجه، نوسانات وحدت‌بخش ۴۰ هرتزی مبنای هوشیاری مغز هستند؛ یعنی این نوسانات به پاسخ فرد به محرک معنا می‌دهند. آنها هوش خطی و تعاملی را یکی می‌کنند تا معنایی وسیع‌تر به یک تجربه یا محرک بدهند.

 

 

 

 

سوم، زوهر و مارشال به کار ردولفو لیناس اشاره می‌کنند که با استفاده از مغزنگاری مغناطیسی که نقشه‌برداری از کل مغز را ممکن می‌کند، بر مبنای کار سینگر به مطالعه فعالیت‌های مغز پرداخت. چهارم، به پژوهش دیکن درباره توانایی تعبیر نمادها و معنای در مغز اشاره می‌شود که با رشد غدد پشت پیشانی توسعه می‌یابد و مسئول توانایی انسان برای سخن گفتن است.زوهر و مارشال از مجموع این مباحث و شواهد، وجود هوش معنوی به عنوان یک هوش یکپارچه‌کننده را نتیجه گرفتند. البته پژوهش‌های عصب‌شناسانه دیگری نیز احتمال وجود مبنایی عصبی برای تجربیات عرفانی یگانگی و ارتباط با هستی را در مناطق پایینی مغز را تایید کرده‌اند. البته نمی‌توان با توجه به این یافته‌ها معنویت را به چند فعالیت عصبی تقلیل داد، بله فقط می‌توان نتیجه گرفت که ممکن است معنویت مبنایی فیزیولوژیک در مغز داشته باشد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
تعریف نظری هوش مذهبی
تعریف عملیاتی هوش مذهبی 
هوش مذهبی
2- 2- 1- انواع هوش
2- 2- 2- واژه دین   
2- 2- 3- تعریف دین از دیدگاه اسلامی
2- 2- 4- تعریف دین از دیدگاه روانشناختی
2- 2- 5- فرد دیندار کیست؟
2- 2- 6- نظریه های هوش مذهبی
2- 2- 7- نظریه آلپورت
2- 2- 8- اجزای هوش مذهبی
2- 2- 9- عوامل مؤثر بر هوش مذهبی
2- 2- 10- مقیاس های سنجش هوش مذهبی بصورت یک بعد کلی
2- 2- 11- مقیاس های چند جنبه ای (چند بعدی) سنجش مذهبی
2- 2- 12- مقیاس های سنجش مذهبی مسلمانان
2-3- پیشینه تحقیق
2- 4- مدل مفهومی پژوهش
منابع

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود